Ga direct naar de content

Archief Jan Adam Nijholt

Japan

Adresboekje 1982; correspondentie 1929-1971, o.a. 80 brieven van Jef Last 1957-1971; correspondentie, typoscripten en andere stukken betreffende zijn werkzaamheden bij en de geschiedenis van het Laboratorium voor Scheikundig onderzoek in Buitenzorg, Bogor 1928-1955; stukken betreffende wetenschappelijk onderzoek, o.a ten behoeve van FAO, in Ceylon jaren 1963-1966; stukken betreffende diverse, soms religieuze jeugdbewegingen jaren 1924-1939; reisverslagen en fotoalbums, o.a. Indonesië en Afrika 1952-1981. Aanvulling 2017: 2 fotoalbums van reis naar en verblijf in Nederlands-Indië en enkele stukken uit de tijd van de bezetting van Nederlands-Indië door Japan. Geboren in Almelo 23 mei 1903, overleden in Den Haag 27 september 1984; groeide op in een Nederlands Hervormd gezin; principieel vegetariër en lid van de AJC en later van het COC; raakte als student geïnteresseerd in socialisme, communisme en geweldloosheid; vertrok als scheikundig ingenieur naar Nederlands-Indië in 1928; voorzitter c.q. secretaris-penningmeester van de Vereeniging voor Kampeerhuizen in Nederlands-Indië 1937-1942; secretaris Comité voor Culturele Contacten 1948-1950; stond sympathiek ten opzichte van de onafhankelijkheidsbeweging; werkzaam bij het Laboratorium voor scheikundig onderzoek in Buitenzorg, het latere Bogor 1928-1955, ook tijdens de Japanse bezetting en na de Indonesische onafhankelijkheid maar wel voor en na de Tweede Wereldoorlog onderbroken door enkele verlofperiodes in Nederland; zijn wetenschappelijk onderzoek was gericht op duurzame eiwit- en vitaminerijke plantaardige voedselproductie in Nederlands-Indië c.q. Indonesië; adviseerde voor de Wereldvoedselorganisatie FAO in de jaren zestig o.a. inzake Ceylon en diverse Afrikaanse landen; verongelukte bij het oversteken in Den Haag op 27 september 1984.

Type
Archief
Identificatie
ARCH.04341
Trefwoorden
  • Colonial question/Anti-colonialist movements,
  • Culture, media and arts
Organisatie
Periode
1926 - 2015
Erfgoedcollecties zijn meestal vanuit een Westers en koloniaal perspectief tot stand gekomen.